Pepe's Smart Place

Aansprekende ideeŽn, slimme apparaten, en groene hobby's

Fora

Post Reply
Forum Home > Tuinkalender > April

Peter
Site Owner

In april kan de tuinliefhebber volop aan de bak. De ontwikkeling van allerlei planten komt nu volop op gang en vele bomen beginnen in blad te schieten, waardoor het uitzicht vrijwel elke dag verandert. Je beleeft dat de natuur tot leven komt.

De gemiddelde temperatuur bedraagt ruim 8 graden. Dit is er de oorzaak van dat de groei goed op gang komt, echter het kan nog steeds vriezen. Zo’n 150 jaar geleden is er zelfs -6 graden gemeten. Aan de andere kant kan het ook boven de 25 graden warm worden. Nachtvorst komt zeer regelmatig voor en kan behoorlijk wat schade toebrengen aan de gewassen die inmiddels tot ontwikkeling zijn gekomen.

In de tweede helft van april gaan de honingbijen aan en af op allerlei nectar en stuifmeel producerende gewassen. De eerste trekvogels zijn inmiddels terug van hun lange tocht. De zomer laat niet lang meer op zich wachten.

De moestuin:

• Bescherm de planten tegen de slakken. Door de voorjaarsregens en de toenemende warmte nemen de populaties slakken snel toe. Er bestaan vele manieren om slakken te bestrijden.
  • Zaaien onder verwarmd glas van tomaten die begin juni buiten worden geplant.
  • Peterselie en de selderijsoorten kunnen worden gezaaid. De zaden kiemen moeilijk, om het te bespoedigen laat je het zaad voorkiemen. Doe het hiervoor minstens een week in een bakje met vochtig scherp wit zand. Hierna kan het worden gezaaid en komt het snel op.
  • Tegen het einde van de maand kunt u beginnen met het zaaien van pompoensoorten, courgettes en suikermais.
  • Tijdig luchten van serre / kas
  • Asperges kunnen nu nog worden geplant
  • Aardappelen kunnen gepoot worden.
  • Ook plantajuintjes kunnen nu worden gepoot, maar ook kun je ui zaaien op een regel afstand van 25 cm. Tijdig uitdunnen; Ui op 10 cm, stengelui op 5 cm, en bos- en zilverui op 3 cm
  • In de volle grond kan volop geplant worden. Sla, kool en allerlei andere plantjes zijn overal te koop.
  • Zaai eens een rijtje of twee schorseneren voor een lekkere verse groente in de winter. Ze moeten vroeg gezaaid worden om tot volle ontwikkeling te kunnen komen
  • Worteltjes worden op regeltjes in de volle grond gezaaid.
  • Prei kan vanaf nu veilig buiten worden gezaaid op een kweekbed.
  • Ook de niet alledaagse groente Nieuw-Zeelandse spinazie kan gezaaid worden. De planten worden vrij groot. Derhalve worden de zaden op 50 x 50 cm gelegd. Ze hebben een warme plaats en vruchtbare grond nodig. Vanaf juni tot september kunnen de vlezige blaadjes van de plant worden geplukt en geconsumeerd.
  • Geef bij droog weer regelmatig water
  • Uitdunnen van de op rijen uitgezaaide groenten.
  • Rabarber kan reeds geoogst worden.

De fruittuin:

• Takken van jonge fruitbomen voorzichtig uitbuigen.
  • Bemest bessen en bramen met een meststof die een hoog stikstofgehalte bevat. Volg de opgegeven dosis.
  • Druiven kunnen deze maand nog de grond in. Plant ze zodanig dat ze van de middagzon kunnen genieten.
  • Vanaf nu geregeld de druivenranken aanbinden.
  • Fruitbomen die in containerpotten zijn opgekweekt kunnen nog steeds worden uitgeplant voor fruitbomen met kale wortels wordt het stilaan te laat.

De kruidentuin:

• Scheuren van bieslookpollen
  • Allerlei keukenkruiden kunnen nu worden gezaaid zoals; Dille, venkel, majoraan, en eenjarig bonenkruid. Bedenk wel dat je van deze kruiden maar weinig nodig hebt. Plant ze bij voorkeur onder het keukenraam zodat ze vers gesneden in de keuken verwerkt kunnen worden.

--

Pèpe

April 2, 2013 at 6:32 PM Flag Quote & Reply

Robg
Member

Ik ben gezien het weer zeer benieuwd of het bloemencorso doorgaat dit corso heb ik 40 jaar gezien omdat het echt letterijk en figuurlijk langs mijn voordeur trekt.

Dat corso is 20-4 dus over 17 dagen ,maar volgens mij is er nog tulip, chrysant of narcis de grond uit, ik ben zeer benieuwd.

--

Gelukkig is hij die rust vindt in zichzelf.

April 2, 2013 at 6:54 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

20 april duurt nog even en meestal hersteld de natuur zich snel. Bovendien zijn er al volop tulpen en narcissen als snijbloemen te koop. Als het een beetje wil kan de corso nog wel eens heel mooi worden met verse niet verlepte bloemen

--

Pèpe

April 2, 2013 at 6:58 PM Flag Quote & Reply

Robg
Member

Ik hou je op de hoogte maar waarschijnlijk komt het dit jaar voor het eerst niet langs mijn huis, omdat de weg opengebroken is en dat gaat maanden duren.

Ik denk dat ze een andere route gaan volgen, jammer maar ja na 40 jaar kan ik het wel een keer missen.

--

Gelukkig is hij die rust vindt in zichzelf.

April 2, 2013 at 7:08 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.