Pepe's Smart Place

Aansprekende ideeŽn, slimme apparaten, en groene hobby's

Fora

Post Reply
Forum Home > Tuin logboeken > 2015 Plan vasthouden

Peter
Site Owner

Plan van aanpak

In 2015 moet ik langzaam aan de vruchten gaan plukken van het plan dat ik drie jaar geleden uitgedokterd heb. Samengevat bestaat het plan uit een 5-jaarse wisselteelt met;

• in het eerste vruchtjaar een ruime bemesting met verse stalmest. Op dit perceeltje worden dan de koolsoorten geteeld ook wel de kruisbloemigen genoemd door de vakvrouw of -man
  • Het tweede vruchtjaar de peulvruchten of vlinderbloemigen. Deze brengen extra stikstof in de grond die we het volgende vruchtjaar hard nodig hebben. Naast de jaalijkse groenbemesting met rogge geef ik wat extra kalk aan de bodem.
  • Het derde vruchtjaar teel ik aardappelen. deze geven een mooie losse structuur aan de grond, wat weer goed uit komt voor het volgende vrucht jaar. In het voorjaar maak ik de grond gereed met een gift van kalk en patentkali.
  • Het vierde vruchtjaar zijn de blad (sla) en vruchtgewassen (courgette) aan de beurt. Alle compost die ik in het voorgaande vruchtjaar verzameld heb wordt nu aan dit perceel gegeven.
  • Het vijfde vruchtjaar de knol- en ui-gewassen. Ook dit jaar wordt de bodem in het voorjaar gereed gemaakt met een extra gift aan kalk en patentkali.
Dit jaar wordt de tuin als volgt ingedeeld;

--

Pèpe

March 10, 2015 at 6:18 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 14 en 15 maart

In de kas heb ik al raapstelen, radijs, een beetje spinazie, veldsla en parijse worteltjes gezaaid. Alles is goed opgekomen. Ik hoop dat ik ze kan oogsten voordat de tomaten en komkomers gepoot moeten worden. Verder staat er wat kool en sla te wachten om uitgeplant te worden.

De koude bakken liggen er al keurig bij. De tuinbonen (reeds gezaaid in oktober zijn goed opgekomen. Ernaast staat een rijtje peultjes die ik binnen heb opgekweekt. 

Ik ben druk geweest met de aanleg van wat tegelpaden. Langzaamaan wil ik alle hoofdpaden betegelen zodat ik niet meer wegglij als het nat weer is. Ook zullen de dames van den Aord hier wel blij mee zijn. Een bijkomstig voordeel is dat ik zoń 10% tot 20% nooit meer hoef om te spitten. De veldjes voor de peulgewassen en de kolen zijn inmiddels wel omgespit. Het koolveld heb ik bemest met kalk en verse stalmest. Het peulveldje alleen met wat kalk. De erwten en capucijnders die ik binnen al had opgekweekt heb ik maar meteen uitgeplant. Met wat vliesdoek worden ze beschermd tegen vogels en de allerergste kou. Ze kunnen best wel wat hebben.

--

Pèpe

April 5, 2015 at 12:46 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 21 en 22 mrt

Voor de eerste keer het aspergebed opgemaakt. Dat viel nog niet mee, vooral ook omdat ik overal het zand vandaan moest halen. Het sla of bladgroente veld heb ik inmiddels ook omgespit. In de koude bakken heb ik wat kool uitgeplant.

Aan het eind van de zondag (het schemerde al) ben ik op een hark gaan staan. Kreeg hem vol op mijn neus (slapstick). Mijn god wat deed dat zeer zeg. Ik kijk voortaan wel uit hoe ik mijn har neer zet.

--

Pèpe

April 6, 2015 at 2:09 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 28 en 29 mrt

Ik heb weinig in mijn tuin kunnen doen omdat er 2 verjaardagen gevierd moesten worden. Op zondag zijn we nog even naar pelckmans geweest om wat prei te halen. Ik vind ze nog wat klein dus laat ik ze nog even in het bakje opgroeien. In de platte bak heb ik wat sla uitgeplant. In dezelfde bak heb ik ook spinazie gezaaid, verschillende soorten sla, en een rijtje roodlof.

In de kas groeit het lekker. Het paasweekend smullen we al van de raapstelen. Ik denk dat we op de radijsjes nog een weekje moeten wachten.

--

Pèpe

April 6, 2015 at 3:21 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Paasweekend 4 en 5 april

Eerst wat tegels opgehaald en meteen gelegd. Daarna het laatste stukje het wortelveldje omgespit.. Alle aardappelen gepoot en de rest van de kool uitgeplant en afgedekt met wat vliesdoek. Het lijkt wel winter in mijn tuin. Tijdens de storm van afgelopen week heeft een aardige medetuinder alle dekjes van mijn platte bakken gehaald voor zover ze er nog niet afgewaaid waren en keurig opgeborgen. Ik heb ze nu pas teruggelegd. De kool en sla hebben hiervan wel een tik meegekregen maar ik denk dat het wel weer goed komt.

In een bakje bleekselderij en andijvie gezaaid. Ook hebben we onze eerste groente (uit de kas) geoogst. Raapstelen ofwel keeltjes. Hiervan hebben we een lekker voorjaarsstamppotje gemaakt. Was echt lekker!

--

Pèpe

April 6, 2015 at 3:49 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 11 en 12 April

Mijn tuinvereniging wil een paar torenvalk kasten plaatsen. Zaterdagochtend er dus vroeg uit om de nodige palen en bielzen te halen. Ik had ook nog afgesproken dat ik een stuk of 40 trotoir tegels zou ophalen. Ik heb ze maar meteen gelegd met de tegels die ik nog had staan. Ik kan nog wel zo'n 150 tegels op de tuin extra gebruiken voordat alle paadjes verhard zijn. Een colega tuinder heeft me al een partijtje aangeboden. Ik moet er maar eens gauw achteraan gaan. Aan het eind van de dag nog wat vliesdoek gehaald voor morgen.

Op zondag de uitjes, sjalotten en prei gepoot en hiertussen pee, pastinaak en schorseneer gezaaid. Daarna alles lekker ondergestopt onder het vliesdoek, Dit is mij vorig jaar goed bevallen. Het zaad komt veel beter op en de duiven blijven van mijn uitjes af.. Volgende week gaat de temperatuur weer omhoog dus kan het lekker kiemen.

Eerder deze week had ik al een mooi bosje radijsjes gescoord en zijn de beide moeders zijn blij gemaakt met een bosje keeltjes. Dit weekeinde eten we we al de derde groente uit eigen tuin, verse spinazie, daarnaast heb ik weer een bosje radijsjes kunnen oogsten.

De Tuinbonen bloeien al volop. Een bijtje en een paar hommeltjes waren er druk mee om alles te bevruchten. Dat gaat dus goed komen. De eerste aardbei bloempjes laten zich ook al zien en van de kers staan de knoppen op springen. De dekjes voor de aardbeien moeten nu snel afgemaakt worden anders zijn straks de merels en spreeuwen er mee weg. Eens kijken of ik deze week er een avondje aan kan besteden.

--

Pèpe

April 11, 2015 at 4:13 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 25 en 26 april en koningsdag

Een lekker lang weekend zodat ik verschillende karweitjes kan afwerken. Op zaterdag heb ik de fruitkooi van gaas voorzien. Een fruitkooi is eigenlijk een omgekeerde volière de een is bedoeld om vogels binnen te houden en de ander om ze juist buiten te houden. Omdat we s'middags op visite gaan heb ik voor de gastvrouw wat keeltjes, veldsla en radijs geoogst. Toch wel makkelijk zo hoef je nooit met lege handen ergens aan te komen.

De zondag heb ik het laatste stukje tuin omgespit en vlak geharkt. Door de regen schiet het onkruid de grond uit, dus heb ik alle perken met de cultivator lekker los gewoeld. De kool is nu groot genoeg en kan verder zonder bescherming met vliesdoek.

Op koningsdag heb ik eerst wat stekjes venkel en bleek- en knolselderij gehaald. Deze laat ik in de kas nog wat verder groeien. Na de ijsheiligen worden ze uitgeplant. In de koude bak heb ik worteltjes, ui, bosui, stengelui, rode bietjes prei, diverse soorten sla, radicchio en Turkse spinazie gezaaid.

De kas was het laatste aan de beurt. Deze is nu helemaal opgeruimd. De eerste paprika's, komkommer en tomaat zijn uitgeplant. De twee laatste zijn op een onderstam geënt. Ik ben benieuwd of het resultaat aanzienlijk verschilt met de normale teelt uit zaad.

Aan het eind van de dag nog wat asperges geoogst. dit is al de vierde groente die we dit jaar al consumeren. Ondanks dat het een koud voorjaar is gaat het best al wel goed. Komende week is de eerste kropsla al weer rijp, de tuinbonen staan volop te bloeien en de erwten, peulen en capucijnders. schieten nu de hoogte in.

--

Pèpe

April 27, 2015 at 4:34 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Weekend 2 en 3 mei.

Het zware werk is nu wel zo'n beetje klaar. Ik hoef alleen nog een klein stukje in de fruittuin schoon te maken. Afgelopen week heeft het 's nachts nog wat gevroren. Met de aardappelen was ik er op tijd bij en kon het jonge schot door wat aan te aarden beschermen tegen de ergste kou. Veel hebben ze in ieder geval niet geleden want ze staan er weer keurig bij. De peulen en erwten kunnen beter tegen de kou. Ze schieten als het ware de gronde uit en je ziet ze per dag groeien. De tuinbonen hebben ook niets geleden en staan staan nog steeds volop in bloei. Of de kers, appel en peer er ook zo goed doorheen gekomen zijn,moet ik nog even afwachten.

Van het zaaigoed vorige week is nog niets opgekomen Het is veel te droog maar ik durf niet te gieten, bang dat de grond dicht slaat. Op zaterdag heb ik een paar keer de bodem beneveld met een drukspuit. Dit gaat wel goed maar is een tijdrovend karweitje. Vandaag heb ik de bakken even open gelegd tijdens een mals buitje. Het gaat altijd beter als de natuur een beetje meewerkt. Ik denk dat het zaad nu wel op komt.

De andijvie die ik een maand geleden in een kweekbakje gezaaid heb is mooi opgekomen, In totaal heb ik er 150 opgepot zodat ze nog wat beschut kunnen uitgroeien. Van de bleekselderij heb ik niets meer gezien, waarschijnlijk door te oud zaad. Verder heb ik nog een stuk of 20 courgettes, meloen en augurk opgepot. Natuurlijk allemaal veel te veel voor mijzelf, maar ik denk dat ik er wel een paar liefhebbers voor vind.

De oogst bestaat op dit moment uit; raapstelen, veldsla, spinazie en asperges, en daar is vanaf deze week kropsla bijgekomen. De radijsjes zijn inmiddels op. Ik moet nog een hoekje zoeken om een partijtje bij te zaaien, want het blijven lekkere knabbelbolletjes. Wist je overigens dat je radijsjes ook kun garen. Probeer het volgende recept maar eens; Ravanelli cremoso ofwel radijzen in romige saus.

--

Pèpe

May 3, 2015 at 5:13 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.