Pepe's Smart Place

Aansprekende ideeŽn, slimme apparaten, en groene hobby's

Fora

Post Reply
Forum Home > Tuin logboeken > 2014 De moestuin als groentewinkel

Peter
Site Owner

We pakken natuurlijk de draad weer op waar we hem vorig jaar hebben laten liggen. Afgelopen najaar heb ik de lege plaatsen ingezaaid met winterrogge als groenbemesting. Ook zorgt deze rogge ervoor dat in het voorjaar de bodem wat sneller droog en beloopbaar is. Afgelopen jaar liep in de winter een groot stuk van de tuin onder water. De eerste gedachte was dat dit kwam doordat de tuin nogal laag ligt. Echter het water in de sloot om het complex staat nog veel lager dus dat is het volgens mij niet. Het vorig seizoen heb ik het perceel schuin naar een zijde laten aflopen en de bedden wat hoger gelegd. De paadjes ertussen voeren nu al het teveel aan water af. Aan de laagste zijde heb ik een klein slootje gegraven. In november liep het slootje toch weer over zodat de percelen weer onder water kwamen te staan. Ik heb toen met de grondboor in het slootje een tiental gaten gemaakt tot in de witte grond. Deze gaten heb ik vervolgens volgegooid met grof metselzand. Het probleem lijkt nu opgelost.

De composthoop is opgezet en ligt te rijpen. 14 dagen geleden heb ik van een plaatselijke boer wat mest gekregen. Ik heb hiermee al de helft van de kas en 1 platte bak bemest. De rest is voor 1/5 van de volle grond tuin. Deze bemesting is allemaal ter voorbereiding van de vroege kool teelt. Laat in het najaar heb ik nog wat kool gezaaid die ik in potjes in de kas laat overwinteren. De tweede helft van januari mogen ze in de kas uitgeplant worden, een maand later in de platte bak en weer een maand later in de volle grond. Als het goed is heb ik dan al vanaf maart diverse soorten kool. Een ander voordeel is dat ze niet of nauwelijks aangevreten worden door rupsen of slakken en aantasting door knolvoet is zo vroeg in het seizoen ook niet aan de orde.

Naast deze koolplanten heb ik ook wat sla, lof en andijvie gezaaid en doorgehouden. Ook deze plantjes staan er goed bij. Een deel heb ik zelfs al uitgeplant in de kas en koude bak. Ben benieuwd wat dat gaat worden. Soms moet je wat proberen ter leering ende vermaeck.

Afgelopen week werd het wat kouder en ben daarom gaan experimenteren met een eenvoudige “kachel”, zodat ik voorbereid ben als de echte vorst intreedt. De kachel is gemaakt van een paar omgekeerde bloempotten die in elkaar zijn geschoven en met een bout zijn vastgezet. Hieronder staan 3 waxine lichtjes. Afgelopen nacht heb ik hiermee de kas slechts op 2,8 graden kunnen houden terwijl het buiten amper vroor, ik ben dus niet onverdeeld gelukkig.

In de platte bak staat nog wat winterpostelein , veldsla en spinazie, ook deze zijn laat in het najaar gezaaid. De eerste twee zijn mooi opgekomen de laatste slechts 50%. Het echte zaaiseizoen begint pas vanaf februari. Dit jaar ga ik proberen om de teelt van de meeste gewassen zo veel mogelijk over het seizoen te verdelen. Het lijkt me heerlijk om elke dag een keuze te kunnen maken uit diverse groenten alsof je in een groente winkel staat. Voor bijvoorbeeld de prei en boerenkool zal het niet veel uitmaken omdat je die al over een lange periode kunt oogsten. De snel groeiende gewassen daarentegen zal ik regelmatig kleine beetjes moeten zaaien. Dus niet een bedje spinazie of radijsjes maar een paar rijtjes en 2 weken later weer een paar. De sla elke 14 dagen een heel klein beetje en die vervolgens in 2 of 3 weken verspenen.

Ook pas ik dit jaar de verdeling in de bakken iets aan. De meloenen verhuizen naar de kas en in de vrijgekomen platte bak zet ik aardbeien. Daarnaast heb ik nog 2 rijtjes aardbeien in de volle grond. Zo probeer ook het seizoen van de aardbeien wat op te rekken. Het zou mooi zijn als ik in juni na de eerste oogst in de bak nog wat frigo aardbeien kan planten want dan pluk ik zelfs tot in augustus nog aardbeien.

Al met al weer “grootse” plannen

--

Pèpe

January 13, 2014 at 5:04 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Het bemestings- en beplantingsplan

Dit jaar gaan we het op deze manier proberen. Nieuw in de koude bak zijn de aardbeien ipv meloenen, deze verhuizen naar de kas. Verder zijn alle gewassen 2 plaatsen verschoven.

Het gehele perceel heb ik afgelopen najaar met winterrogge ingezaaid die ik in het voorjaar als groenbemesting onderspit.

• De kruisbloemigen krijgen daarnaast een flinke basis bemesting van verse stalmest aangevuld met 100 gr kalkcyanamide per m2 flink ingewerkt
  • De vlinderbloemigen krijgen alleen 30 gr kalkcyanamide als basisbemesting oppervlakkig ingewerkt.
  • De aarddappelen krijgen ook alleen 30 gr kalkcyanamide oppervlakkig ingewerkt. Als het goed is hebben de vlinderbloemigen afgelopen jaar al ruim voldoende stikstof in de grond gebracht.
  • De samengesteld bloemigen en bladamaranten worden stevig bemest met de composthoop en nog eens 30 gr kalkcyanamide per m2 oppervlakkig ingewerkt. De vruchtdragers zoals courgette en augurk krijgen hier ook een plaatsje.
  • Als laatste krijgen de schermbloemigen en knolamaranten ook alleen maar 30 gr kalkcyanamide oppervlakkig ingewerkt . Tussen de schermbloemigen worden de uien, preien en  sjalotten gepoot. Deze gewassen vullen elkaar goed aan

Gedurende het seizoen wil ik indien nodig bijmesten met wormenthee en gier van koemestkorrels, beide 1 op 10 verdund. De wormenthee maak ik in een zelfgemaakte wormentoren. Hieronder een plaatje en een link naar hoe zo'n ding werkt

Wormentoren

--

Pèpe

January 19, 2014 at 5:09 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Het vierde weekeinde van februari

Het gaat goed met het plan zo gevarieerd mogelijk vers uit eigen tuin te eten. Het is niet zo dat we elke dag vers eten, in de diepvries hebben we ook nog wat, maar gisteren bijvoorbeeld heb ik schorseneren, prei en veldsla geoogst. Verder staat er ook nog wat knolselderij en kardoen.

De nieuwe oogst kropsla zit er al aan te komen en ook de koolplantjes doen het goed in de kas. Het tweede deel van de weeuwenteelt sla en kool heb ik gisteren in de koude bak uitgeplant. Ook heb ik afgelopen week al wat radijs en keeltjes ofwel raapstelen gezaaid. Vandaag zaai ik nog wat spinazie, bietjes en worteltjes in de bakken. Van de spinazie die ik afgelopen najaar gezaaid heb is door de slakken weinig overgebleven 

Ook hier binnen zijn we begonnen. De erwten en tuinbonen zijn deze week voorgeweekt en in perspotjes opgepot ze komen al op. Ook heb ik tomaat, paprika, selderij en prei gezaaid. Het is allemaal al opgekomen. Vanavond leg ik de pootaardappelen op. Het seizoen is begonnen!

--

Pèpe

February 23, 2014 at 5:54 AM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Vierde weekeinde van maart

Dit weekeind weer heerlijk op de tuin gewerkt. Zaterdag het veldje voor de wortelgewassen omgespit. De veldjes voor de kool, blad en peulgewassen zijn de afgelopen weken al omgespit, nu alleen het aardappelveldje nog. Ik heb wat last van mijn schouder zodat ik rustig aan doe en niet alles in een keer omspit. Verder bezig geweest met om de veldjes of beter gezegd perken een rand aan te brengen zodat het teveel aan hemelwater na een stortbui beter afgevoerd wordt. Mijn tuin ligt zo’n beetje het laagst van het hele complex zodat het zo nu en dan op een afvalputje lijkt. Twee perken zijn nu klaar, misschien dat ik er nog eentje bij maak en de rest is volgend jaar aan de beurt.

De kool in de kas heeft het goed gedaan. Het zijn nu volwassen planten geworden die vrucht aan het zetten zijn. Ik denk (hoop) dat het gaat lukken om deze kolen te oogsten voordat ik de tomaten en paprika’s moet uitplanten Deze staan inmiddels ook al in de opkweek. Afgelopen najaar heb ik een opklapbare kweektafel in de kas aangebracht en ik moet zeggen dit werkt voortreffelijk. Veel beter dan de vele experimenten met tl-buizen het afgelopen jaar, bovendien slaapt het veel rustiger.

We eten al twee soorten sla en de andijvie is elk moment aan de beurt. De vroege oogst is geheel te danken aan de weeuwenteelt die afgelopen najaar al begonnen is. Oktober al heb ik de plantjes gezaaid en vervolgens opgepot. De hele winter door verzorgd en vorstvrij gehouden wat uiteraard erg meeviel dit jaar. Eind januari heb ik ze in de kas uitgeplant, eind februari in de koude bak en ik hoop volgende week het laatste deel uit te planten in de volle grond, alhoewel de stekjes er niet al te florissant meer bij staan.

Spinazie heb ik al een paar keer gezaaid maar het wordt steeds niets. De boosdoener is een muis die alle zaadjes opgraaft en heerlijk oppeuzelt. De zaadjes van de radijs bewaart hij voor een later zodat er nu radijsjes op plaatsen te voorschijn komen waar ik ze niet verwacht had. Verder zijn de keeltjes, worteltjes en bietjes ook al opgekomen. De bedoeling is dat ik elke twee weken er een paar rijtjes bij zaai.

De kers staat al in bloei, als dat maar goed gaat?

--

Pèpe

March 23, 2014 at 7:10 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Laatste weekeinde van maart

Prachtig weer om te tuinieren, nu al de eerste zomerse dagen. Wat moet het worden dit jaar. De hele hof is omgespit. De laatste plantjes die ik van het najaar al gezaaid heb zijn nu uitgeplant. Kool sla andijvie rood- en groenlof heb ik dus nu al in 3 lichtingen staan.  De eerste in de kas de volgende in de koude bak en nu de laatste in de volle grond.

Verder heb ik een veldje aardappels gepoot en een half rijtje capucijnders aangeplant. Op zijn vroegst eind volgende week plant ik de andere helft. 

In de kwekerij zijn inmiddels de bleekselderrij, paprika, tomaat, aubergine, en koolrabi opgekomen. De venkel laat nog op zich wachten. 

--

Pèpe

March 31, 2014 at 4:12 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Tweede weekeinde van April

Het gaat goed met de tuin. wat is het toch al prachtig weer geweest. Gisteren heb ik zelfs al flink moeten sproeien.

In de kas begint de kool zich nu te sluiten en dat is maar goed ook want binnen een week of 4 moeten de tomaten en paprika's de grond in. De sla is inmiddels geoogst.

uit de koude bakken oogsten we sla. Spinazie is een paar keer mislukt, maar nu dreigt het toch te lukken. De eerste radijsjes heb ik al gegeten en er zijn er nog meer op komst. Ook de koolplanten ontwikkelen zich voorsspoedig. De peulen staan er goed bij en de tuinbonen bloeien al, net als de aardbeien. Dat ik ze een paar weken onder de folie heb gehouden heeft ze goed vooruit geholpen. In de wortelbak zijn de eerste bospeentjes en bietjes opgekomen. Elke twee weken zaai ik een paar rijtjes bij. Verder heb ik hier de zomerprei uitgeplant.

In de volle grond zijn de aardappels al gepoot. Het kool veldje is voor de helft ingeplant met diverse soorten kool. Verder heb ik er een rijtje retich gezaaid wat al mooi is opgekomen. Op het slaveldje staan diverse soorten sla naast de bleek- en knolselderij. De venkel moet ik nog wat opkweken voor ze naar buiten kunnen. Het peulenveldje staat er nog wat schraal bij met nog maar een half rijtje capucijnders de andere helft is gezaaid maar moet nog opkomen. Het wortelveldje is ingezaaid met waspeen, pastinaak en schorseneer. Verder heb ik hier wat ui en sjalot gepoot.

In de fruittuin zijn de kersen zowat uitgebloeid en de appel bloeit weer een beetje na de forse snoei twee jaar geleden. 

--

Pèpe

April 14, 2014 at 5:08 PM Flag Quote & Reply

Geertje
Member

Mooi dat het zo goed verloopt in je tuin maar dat zal zeker aan je inzet liggen en met ervaring te maken hebben. Rettich vind ik een wat lastige groente, weet nooit zo goed wat ik er mee moet.

May 4, 2014 at 11:32 AM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Rettich zijn inderdaad vreselijk grote knollen om er alleen maar rauwkostsalade van te maken.

Gegratineerde rettich moet ook wel lukken. Heeft mijn dochter vorig jaar een keertje gemaakt. De foto ziet er niet al te best uit maar het was wel lekker. Wordt/werd als bijgerecht geserveerd bij La Place.

Maar waarom zou een stamppotje niet smaken. We gaan het allemaal beleven :-)

--

Pèpe

May 6, 2014 at 3:54 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Tweede weekeinde mei.

Op dit moment oogsten we diverse soorten kool, radijs, keeltjes, sla, andijvie, groenlof en spinazie. Het loopt dus aardig met de groente winkel.

Hoe staat het er allemaal bij;

De kas

In de kas is de bladgroente al geconsumeerd en we zijn nu bezig met de kolen. Op de kweektafel staan de tomaten, paprika’s en aubergine te wachten om uitgeplant te worden. Ook heb ik er wat venkel, augurken en courgette in de opkweek.

De koude bakken.

In de eerste bak staan de tuinbonen en peulen te bloeien. De volgende bak staat voor de helft vol met met diverse soorten kool. Verder heb ik er wat radijs en keeltjes gezaaid die we nu aan het consumeren zijn. In de derde bak zijn de bladgroentes al aardig uitgedund. De spinazie is eindelijk mooi opgekomen en verder heb ik er nog wat snijbiet gezaaid. De vierde bak staat vol met aardbeien. De vruchten beginnen nu te kleuren zodat ik er wat gaatjes folie heb overgedaan. Ik loop dan minder kans dat ze gaan rotten, ze rijpen wat sneller en de merels kunnen er niet bij. In de laatste bak heb ik wat bol- en wortelgewassen gezaaid zoals; bospeentjes, bietjes, stengelui, bosuitjes en prei.

De volle grond.

Op het Peulen perceel staan alleen nog maar wat kapucijners. De bonen mogen pas vanaf half mei de grond in. Op het volgende perceel staat de derde lichting met diverse koolsoorten. Gisteren heb ik er ook nog wat koolrabi gepoot. Ook heb ik hier een rijtje rettich gezaaid die mooi opgekomen zijn. Op het perceel met de bladgroenten heb ik ook de knol- en bleekselderij geplant. De sla hier is nu rijp voor consumptie. Ik heb zelfs al enkele kroppen op de composthoop moeten gooien omdat ze doorgeschoten waren. Ik denk door het warme droge weer de afgelopen tijd. Zo ook met het volgende perceel. De aardappelen die zijn niet gelijkmatig opgekomen. Of dit nu ook komt door het droge weer of misschien omdat ik eigen poters heb gebruikt? We wachten nog maar even af. Veel anders zit er toch niet op. Op het laatste perceeltje heb ik ui en sjalotten gepoot en wortel, pastinaak en schorseneer gezaaid. Van de laatste is een rijtje goed opgekomen en het tweede rijtje vrijwel niet. Hoe dit nu weer kan, snap ik niets van. Maar snel eens wat bijzaaien voordat we te laat zijn. Van de dertig stuks asperges die ik vorig voorjaar heb uitgeplant zijn er nu nog 23 over. Ze hebben veel te lijden gehad van de plotselinge kou vorig jaar. Vandaar dat ik dit jaar nog maar geen asperges steek zodat ze kunnen uitgroeien tot stevige planten.

De fruituin

Heeft volop in bloei gestaan en aan de bessen te zien hebben ze weinig geleden van de nachtvorst. Alleen de kers lijkt veel van zijn vruchten te verliezen. Ook de droogte?

--

Pèpe

May 11, 2014 at 4:59 PM Flag Quote & Reply

Peter
Site Owner

Tweede Weekend november

Het is weer even geleden dat ik hier mijn laatste update plaatste. Dat wil niet zeggen dat er niets meer gebeurd is in mijn tuin. We hebben een mooi seizoen gehad met heel veel lekkere groenten.

Het weer is nog lang mooi gebleven, waardoor van enkele gewassen de oogst flink verlengd werd. Vorige week nog heb ik mijn laatste tomaten, komkommers en courgette geoogst. Deze week nog enkele groene paprika's en dat zijn volgens mij niet eens de laatsten.

Toch is het nu tijd om terug te blikken. Het thema dit jaar was de"Moestuin als groentewinkel." Het is dan de kunst om zoveel mogeloijk groenten zo lang mogelijk te oogsten. BIj de snel groeiende gewassen doe je dit door om de 10 dagen steeds een beetje te zaaien of uit te planten. In  het begin van het seizoen ging het goed, maar later kwam er een beetje de klad in. Vooral de bladgewassen moet je consequent blijven zaaien om steeds verse gewassen voorhanden te hebben.

Vroege kool uitplanten in de kas dat doe ik niet meer. Het duurt net even te lang totdat het gewas rijp is en dat heeft weer tot gevolg dat de echte kasgewassen zoals tomaat, komkommer en meloen later aan bod komen. Bovendien doet de kool het beter in de koude bak. De gewassen zijn net wat sterker en vormden een mooie vaste krop of bloem. Ook is het me opgevallen dat je nog laat in het seizoen chinese kool en paksoi kunt planten. Deze groeien heel snel waardoor je toch nog een mooie oogst hebt. Natuurlijk heb ik wel wat geluk gehad met het mooie weer dit najaar.

De meloenen de kas in was een goede zet. De planten zijn veel beter onder controle te houden. Per plant heb ik er een paar geoogst. Voor een grotere oogst zal ik zelf voor de bevruchting moeten zorgen want de bijtjes laten het een beetje afweten

Verder moet ik mijn tuinkalender beter in de gaten houden zodat bepaalde werkzaamheden op het juiste tijdstip uitgevoerd worden.  Te vaak loop ik achter de feiten aan.

--

Pèpe

November 9, 2014 at 4:37 PM Flag Quote & Reply

You must login to post.